Christchurch

24 februari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na een supernacht vanochtend met de telefoon van mijn roommate mijn moeder gebeld. Die viel even stil en zei toen: “wacht Nuis heeft gewonnen, even de tv uitzetten” hahaha. Heerlijk om haar te spreken. Met een Nieuw Zeelandse simkaart is bellen heel goedkoop. Die heb ik dus niet gekocht .. Gelukkig kan je via whats ap natuurlijk ook bellen.
Goed, Christchurch, met de cyclone hebben ze hier de noodtoestand uitgeroepen, maar dat is net zo als bij ons code rood. De cycloon brak in tweeen, dus uiteindelijk hebben ze alleen veel regen en wind gehad.
Zeven jaar geleden is hier wel een giga aardbeving geweest en de resultaten daarvan zijn echt schokkend. De buschauffeur vertelde, dat er wel 1800 gebouwen in het centrum zodanig beschadigt of kapot waren dat ze die kwijt zijn. Op al die lege plekken zijn parken en parkeerterreinen gevestigd.
En het barst! van de parkeerterreinen en open plekken. En natuurlijk dan een halve kapotte cathadraal en zo nog andere historische gebouwen.
Vreselijk, om niet te spreken van de angst die de inwoners hadden. Er waren meer dan 200 after schokken, dus dan doe je het volgens mij continue in je broek!!