Christchurch deel 2

24 februari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vanochtend ben ik het centrum in geweest. Na over de eerste schokken, toepasselijk!?, heen te zijn was het tijd voor kunst. Het Christchurch Art Gallery / Te Puna o Waiwhetu is een hypermodern, schokbestendig, gebouw/museum. Een enorme glazen voorzijde, architect ? Frans, mogelijk weet jij t wel, en aan de binnenzijde een aantal mooie grote, sfeervolle ruimtes met oude en moderne kunst. Een hele, interessante is die van Jacqueline Fahey. Een coole mevrouw die (ong 1932 tot ?)  vrouwen schilderde, eenvoudig en goed geraakt qua sfeer, kleur en onderwerp.
Daar werd ik reuze blij van. Ook hadden ze een aantal oude werken die op digitale wijze werden uitgelegd. Oa. ene Petrus van der Velden. In Nederland een vrij onbekende Haagse schilder die rond 1887 naar Nieuw Zeeland is vertrokken.

Hij heeft een werk gemaakt dat de Hollandse winterse begrafenis heet en ook  “ Winterse begrafenis op het eiland Marken”. Prachtig en heel verdrietig. Ook een andere interessante expo was die van NZ fotografe Ann Shelton. De serie “Jane says” is met zijn foto’s van stillevens van planten, heel bijzonder qua kleur en composities. Daarna was t kunstpotje vol en heb ik nog wat rondgelopen, late lunch, eten voor ontbijt gekocht en oja, bus naar t verdere zuiden geregeld voor dinsdag. The voyage goes on!