Dunedin dag 2

10 maart 2018 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Dunedin heeft mogelijk het onbekend, maakt onbemind imago. Maar... de realiteit is heel anders. In deze universiteitsstad kan je duidelijk merken dat er een frisse, moderne wind door deze stad gaat. Tentjes die wij Nederlanders heel gewoon vinden, vegetarisch, tweedehands kledingwinkeltjes, snuisterijen winkels, je komt het hier tegen. Daarnaast voor Nieuw-Zeelandse begrippen een overdaad aan oude gebouwen; het stationsgebouw, de gevangenis, townhall, het courthouse, de kathedraal, nog een oude kerk en niet te vergeten de Art Gallery. En ongetwijfeld nog meer gebouwen. Een daarvan heb ik vanmiddag bezocht: Olveston historic home. Het familie huis van David Theomin, zijn vrouw, zoon en dochter van 1906 t/m de dood van de dochter in 1966. Deze ongetrouwde dochter bepaalde, dat het huis met al zijn bezittingen overgedaan werd aan de gemeente Dunedin.

Een vriendelijk meisje, Bria, was de gids van mijn groep door het huis en het was fantastisch. Een trip down memory lane. Uiteraard is de inrichting met de oorspronkelijke en mogelijke inrichting en kunstcollectie van prachtige schilderijen van Nieuw-Zeelandse schilders, Europese werken, en allerlei kunstvoorwerpen, porselein uit Europa, oa. Delfts blauw aardewerk, Japanse zwaarden, potten, Chinoiserie, beelden, ongelofelijk!! Deze meneer Theomin had een import bedrijf, en hij deed zaken met Amerika, Frankrijk, Engeland, China, noem maar op,  oa in piano’s. Zo rond 1910 kon 7% van de bevolking hier piano spelen, dus reken maar uit. Kunst, maar ook een vriezer / koelkast uit Amerika, een badkuip met douche, centrale verwarming, gas, een biljart wat zo groot en zwaar is dat de vloer verzwaard moest worden. Een Fiat! geen 500, hahaha. En uiteraard een grote tuin met moestuin, een kas, een ingang voor het personeel; 8 vrouwen die op zolder woonden. Binnen mochten er geen foto's gemaakt worden. Om toch een indruk te kunnen geven heb ik de ansichtkaarten gefotografeerd.

Voor ik naar dit huis ging was ik ook al in verre sferen; The Dunedin Chinese Garden. Een prachtige oase van yin en yang. In 2008 is deze in samenwerking met mensen uit Shanghai volgens oude en traditionele regels gebouwd en aangelegd.

“ Most cherished in this mundane world is a place without traffic: truly in the midst of a city there can be a mountain and forest” . Wen Zhengming ( 1470-1559)